|
||||
---|---|---|---|---|
INTERVIEW | René Jonker - Bij een Jonker Guitar gaat het echt om de klank... Tekst: Jan Blaauw De nylonsnarige gitaar van zijn vader had op René, als klein ventje, al een grote aantrekkingskracht. En muziek speelde binnen zijn familie best een rol van betekenis. "Opa was drummer en speelde klarinet" begint René, "en oma zat bij een ukelele vereniging. Ze hebben elkaar ontmoet in de Alkmaarder Hout. Daar waren op zondag muziekuitvoeringen in het toenmalige koepeltje... Daar krijg je als klein kind toch het nodige van mee. Vervolgens staat er thuis dan die akoestische gitaar en kreeg ik zo rond mijn tiende zelf een nylonsnarig exemplaar. Het duurde trouwens nog zeker een jaar voordat ik op les durfde. Ik kwam terecht bij Wil de Meyer - ooit gitarist bij o.a. Rob Hoeke - en die leerde mij gitaarspelen, zeg maar." "Als ik de oude dia's terugkijk dan liep ik op mijn vierde al te zeulen met een gitaar door het huis maar daar bleef het wel een beetje bij. Totdat ik dus op les ging. Toen pikte ik het best snel op. Wekelijks les en ik ben met de gitaarboekjes van Ilja Croon begonnen. Heb zeker vier jaar lang alle delen doorgespit op die nylonsnarige gitaar, etudes, tokkelen, dat soort dingen. Liedjes met titels als 'Grootvaders klok'. Lullige titels maar de muziek was behoorlijk pittig om onder de knie te krijgen. Echte vingerbrekers." "Ondertussen vonden mijn ouders het ook nodig, zeker vanuit opvoedkundig standpunt, om mij op te geven voor dansles. Nou, ik heb nog nooit zo geprotesteerd als toen! Moeders mee om mij te laten inschrijven. Die wilde zeker weten dat ik bij de dansschool aankwam. De man achter de balie maakte vervolgens een opmerking over mijn lengte en ik sprong een gat in de lucht! 'Mooi, dan gaat dat zeker niet? Met mijn lengte op dansles?' Ik was al onderweg naar de uitgang. Maar dat liep toch even anders. Of ik het erg zou vinden om in een wat oudere groep terecht te komen." |
Muziekcafé Op uitnodiging van een vrouwelijke danspartner, die niet onaardig was, zeg maar, komt René Jonker op dinsdagavond terecht in een muziekcafé, De Vestibule in Alkmaar. "Ik was nog een broekkie toen. Had daar niets te zoeken. Kneep 'm ook want dat zou betekenen dat ik never nooit op tijd thuis zou zijn. Maar nogmaals, dan hadden ze mij maar niet voor dansles moeten opgeven. Ik sta koud binnen, ontdek dat er een band speelt met... Wil de Meyer op gitaar. Die wist niet wat ie zag, ik ook niet rouwens. Had 'm nog nooit live zien spelen. 'Jij bent veel te jong om hier staan met een pils in je hand!' kreeg ik naar mijn hoofd geslingerd. Nou, dat biertje was best lekker maar de live muziek, een band, dat vond ik pas écht gaaf. Kreeg natuurlijk een uitbrander toen ik te laat thuis kwam. Plechtig belovend dat ik dat nóóit meer zou doen stond ik er een week later weer. Vaders protest verstomde en ik heb geen week meer gemist. Zo kwam ik ook Erwin van Ligten tegen. Geweldig vond ik die live muziek! Ik wilde elektrisch spelen." Het vele spelen vroeg uiteindelijk om betere gitaren. "In die tijd zat ik al vaak op de donderdagavond bij Spanjaard Muziekhandel in Alkmaar. En omdat ik daar over de vloer kwam kon ik een zwarte Yamaha gitaar kopen met korting. De gitaar had lakschade opgelopen doordat er een steen door de ruit was gegooid. Daarbij vroegen ze of ik niet in dienst wilde komen om bij te springen op donderdagavond. Later kwam daar de zaterdag bij en uiteindelijk draaide ik twintig uur in de week. Tel daar de bandjes bij op en school, ik had het behoorlijk druk." |
Import "Bij Spanjaard lazen we altijd veel buitenlandse vakbladen om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen. Het enige moderne in die tijd was een faxapparaat. Internet bestond niet of nauwelijks. Dus die vakbladen waren een bron van informatie. Zo lazen we dat Steve Lukather speelde op een nieuwe versterker. Een Soldano. Ergens achterin het blad stond een kleine advertentie van Soldano met een faxnummer. Wij gefaxed met de vraag hoe we aan die versterker konden komen. Vijf sample units vooruit betaald en wij maar praten over deze fantastische versterkers. Ze waren al verkocht voordat we ze binnen hadden. We waren de eerste binnen Europa die ze importeerden en verkochten. Zelfs vanuit België kwamen ze over naar Alkmaar om die Soldano versterkers te testen. Andere muziekzaken begonnen ook contact op te nemen met de vraag 'Jullie zijn de distributeur van Soldano?' Daar werden ze bij Spanjaard door overvallen maar na wat binnenmonds stotteren was het antwoord 'Jazeker!' Dus de aantallen versterkers die wij bestelden werden groter. Liep als een speer. Ondertussen had René Jonker een goed contact opgebouwd met Rob Winter. Die kwam regelmatig langs en op een zeker moment kwam het Marco Borsato verhaal ter sprake. Borsato's populariteit nam toe en Rob Winter maakte deel uit van de band. Rob Winter had behoefte aan een gitaarroadie maar vertrouwde eigenlijk niemand zijn gitaren toe. "Rob vroeg aan mij of ik zijn gitaarroadie wilde worden. Wonderlijke situatie werd dat dus. Fulltime werken voor de groothandel en fulltime gitaarroadie en podiumbouwer bij Borsato. Giovanni Caminita, bassist bij Marco Borsato en Rob Winter raken betrokken bij 'Starmaker' van Veronica. De eerste talentenshow op tv waar Giovanni en Rob Winter de bandleiders waren. Voorloper van 'Idols' zeg maar. Met Sita, de winnares, werd 'Chaotic' een compleet gekkenhuis. Maar één van de achtergrondzangers, Ferry van Leeuwen stapt halverwege het proces op. Toen kwam Rob met de opmerking of die positie niet iets voor mij zou zijn. Mooi aanbod, maar ik ben geen zanger. Deed wel wat achtergrond zang bij mijn eigen bandjes maar dit was van een heel ander niveau. Maar het aanbod trok me wel. Met hulp van Ferry, die zijn tweede stem loeihard inzong over een cd van 'Chaotic' kon ik gaan oefenen. Daarbij kreeg ik de accoorden en sloot me op voor twee weken om als een malloot veertig stukken muziek van binnen en van buiten uit mijn hoofd te leren. |
Guus Meeuwis "Sita scoorde een hitje en zo kwam ik nog terecht in tv programma's als Barend en van Dorp, Knoop in je zakdoek en bij Ruud de Wild. En er werd, in alle wijsheid, bedacht dat de band rondom Sita verjongd moest worden. Nou was ik zesentwintig, maar werd toch gerekend tot de 'oude' Borsato kliek. Dus jonge gassies stonden als playback band achter Sita en ik werd alleen nog maar gevraagd, met Rob Winter samen, als het akoestisch live moest worden gebracht. Voor mij droogde de boel een beetje op. Heb dat aangekaart bij het management en die kwamen met Guus Meeuwis op de proppen. Die had net zijn hele band, op zijn broer na, ontslagen en stond aan het begin van een theatertournee. "Er zaten nogal wat Tilburgers in de band en ik kwam uit Noord Holland. Dan reed ik dat hele eind om acht uur 's avonds te repeteren. Kwam Guus binnen lopen met de boodschap dat hij helemaal geen zin had om ook maar iets te doen. Ja, met z'n allen een biertje drinken en weer terug naar huis. Want hij had het zo druk gehad die dag, met radio interviews en mensen die 'm vroegen welke kant hij op wilde gaan. Kon ik weer dik twee uur in de auto terug naar huis met mijn gitaarspulletjes. En eigenlijk hield het voor mij op. Werkeloos muzikant worden, dat was het vooruitzicht. Ik hing er altijd een beetje tegenaan zeg maar. Probeerde met lobbyen nog ergens een positie te veroveren en bij Sita terug komen, lukte ook niet. Mijn vader kwam op de proppen met een project op zijn werk waar ik voor een half jaar onder de pannen zou zijn, dus heb ik dat maar opgepakt. Werd uiteindelijk drie jaar, maar, zoals eerder gezegd, mijn echte ambities lagen ergens anders." "In mijn vrije tijd was ik met produceren begonnen. En met schrijven van songs. Zo is één van mijn liedjes nog opgenomen door 'Vaders Trots' uit Volendam. Mijn broer zat in die band en hij had een stuk tekst geschreven. Werd zowaar een bescheiden hitje. Dat kwam mooi uit want ik verdiende niet zoveel en extra inkomsten waren mooi meegenomen. Ik herinner mij een trip met een maat naar Barcelona waar we echt de laatste centen bij elkaar aan het schrapen waren voor een biertje op de Ramblas. Checkte voor de zekerheid ook, via het toenmalige saldofoon, wat ik nog aan centjes op de bank had staan. Stond volgens mij knalrood. Hoorde toen een bedrag wat helemaal niet kon. Dacht dat ik iemand anders zijn saldo te horen kreeg. Veel te veel. Dus nog maar een keer bellen en weer hetzelfde saldo. Had ik toch nog wat geld verdiend met dat liedje. Dan drink je je biertje net even lekkerder op. En het mooiste... je kan er nog een bestellen!" |
Eigen winkel "Door het produceren had ik Pro Tools besteld bij een bedrijf maar daar liep het voor geen meter. Diverse keren langs geweest in de pauze van mijn werk om te vragen of dat software pakket al was gearriveerd. Werd iedere keer geconfronteerd met ander personeel, ongemotiveerd en ze wisten van mijn bestelling niets af. Ik heb toen het telefoonnummer weten te achterhalen van de eigenaar van die toko. Nou, uiteindelijk had ie mijn softwarepakket wel maar het lag bij hem in Den Haag en hij had nog geen tijd gehad om het op te sturen, bla, bla, bla. Ik naar Den Haag om mijn pakket op te halen. Vertelde hem meteen dat die winkel in Alkmaar niet echt lekker liep. Constant andere verkopers en weinig aanloop. Hij wilde wel van die winkel af en bood hem aan mij te koop aan. Tja, dat kon ik niet betalen. Maar ik stelde hem voor om mij voor een bepaalde tijd in loondienst te nemen. Kon ik in die tijd weer wat leven in de tent blazen en dan na een maand of negen kijken hoe het er voor zou staan." Met vol goede moed wordt er een tweede espresso ingeschonken en René vervolgd zijn verhaal. "Terwijl ik thuis zat werd ik benaderd door TC Electronic. 'Ze moesten mij hebben' hadden ze gehoord. En of ik geld had voor een ticket naar Denemarken. Daar een eerste gesprek gevoerd. Later nog een tweede gesprek en toen kwam het verzoek of ik een enkele reis naar Denemarken kon boeken. Er stond een leaseauto van mijn voorganger. Kon ik als sales manager voor TC Electronic gebruik van maken. Heb daar een aantal jaren gitaarpedalen en pro audio voor verkocht en de laatste periode veel in Azië gezeten om afspraken te maken met distributeurs en contracten afsluiten." |
Jonker Guitars Thuis zittend viel René Jonker zijn oog weer op de blauwe boodschappenkrat waarin materialen zaten om een eigen gitaar te bouwen. De krat met inhoud had inmiddels aardig wat verhuizingen achter de rug. Helaas ontbraken tijd en ruimte om het zelfbouw project serieus ter hand te nemen. Daar kwam na het afscheid van TC Electronic verandering in. |
Na het bouwen van twee Parlour modellen en een Telecaster in opdracht kwam de eenmanszaak van de grond. Het Telecaster model kwam er tussendoor. "Ik had eigenlijk nog geen richting bepaald en elke opdracht was welkom. Ik moest het nu zelf verdienen. Iedereen die zijn vinger opstak daar bouwde ik een gitaar voor. Elektrisch of akoestisch maakte mij niet uit. Maar geleidelijk aan bedacht ik wel dat ik iets moest met een bedrijfsplan en een strategie. Daarbij maakte ik gebruik van een ruimte die ik mocht delen met een bevriende gitaarbouwer, die mij overigens de valkuilen van het zelfbouwen, de do's en don'ts heeft uitgelegd en die begon wat te mopperen. Hij had zijn eigen concurrent in huis gehaald, zo leek het." |
|
---|
|
---|