|
||||
---|---|---|---|---|
INTERVIEW | Dan Patlansky - Niemand speelde blues... Tekst: Jan Blaauw Patlansky is niet bepaald een 'household name' in Zuid Afrika. Geboren en opgegroeid in Johannesburg, liggen de wortels van Dan in Litouwen. Zijn grootouders komen daar vandaan en emigreerden van Oost Europa naar Zuid Afrika. Muziek speelde in de jeugd van Dan een belangrijke rol. "Met name naar muziek luisteren" begint Dan, "Want mijn ouders bespeelden geen enkel instrument. Maar er hing altijd muziek in de lucht toen ik opgroeide. Vooral classic rock en blues. Dat is mij met de paplepel ingegeven. Namen als Led Zeppelin, Pink Floyd, Jimi Hendrix, héél veel Jimi Hendrix en bluesnamen als Albert King, B.B. King, Stevie Ray Vaughn, Albert Collins, Robert Johnson. Ik kan zo nog wel even doorgaan. De lijst is eindeloos. Mijn ouders luisterden naar alles wat je kon vinden binnen die twee muziekstijlen. Ze luisterden er thuis naar, in de auto, echt overal." Zo lang Dan zich herinnert heeft de blues zich verankert in zijn lijf. Dat ging heel natuurlijk. "Vanaf het moment dat ik bewust naar muziek kon luisteren wilde ik het al spelen. In het begin ging dat uiteraard met horten en stoten. Het duurt gewoon een tijd voordat je het idee hebt dat je je instrument een beetje in je vingers hebt zitten. Vervolgens duurt het nog een tijd voordat je kunt laten horen wat je diep in je hart hebt zitten en daarmee een publiek probeert aan te spreken. En feitelijk ben ik daar nog steeds mee bezig. Dat proces houdt nooit op. Steeds weer doemen er nieuwe ideeën op en probeer ik via mijn gitaarspel een weg te vinden om die ideeën te vertalen in muziek." Generatiegenoten van Dan waren helemaal niet bezig met blues. In de jaren negentig was grunge muziek het helemaal en zo stond Dan er met zijn gitaar en zijn voorliefde voor blues er wat verloren bij. "Het was een onmogelijke opgave om leeftijdsgenoten te vinden die ook blues wilden en konden spelen. Dus moest ik op zoek naar oudere muzikanten, veertigers, die wel blues speelden en een voorliefde hadden voor die muziek. Tegenwoordig is dat gelukkig anders. Bluesmuziek maakt een opmars in Zuid Afrika, maar in de jaren negentig was ik een roepende in de woestijn." |
Springsteen Op 1 februari 2014 speelde Dan Patlansky in het voorprogramma van Bruce Springsteen in Johannesburg. Voor Springsteen was het zijn eerste live concert in Zuid Afrika. Voor Dan een onverwachte ervaring om zijn muziek te kunnen spelen in een uitverkocht stadion voor bijna negentigduizend mensen. "Ik tour door Zuid Afrika sinds ik van de middelbare school ben gekomen. Al met al zo'n twintig jaar. Bluesmuziek werd er niet gespeeld toen ik begon en in die twintig jaar hebben we heel wat aanhang gekregen en heel veel publiciteit. Tijdens een tour door Duitsland in 2013 kregen we een telefoontje van de promoter die Bruce Springsteen naar Zuid Afrika haalde. Hij vond ons een prima aanvulling als supporting act voor Bruce. 'Maar...', vertelde hij er meteen bij 'Ik kan niets beloven want Bruce werkt nooit met supporting acts'. Zijn shows duren gemiddeld al drie uur dus heeft hij daar ook geen behoefte aan. Wij van onze kant hadden zoiets van 'Kijk maar, we zien wel wat er uitkomt' en vergaten het voorval eigenlijk al snel door de drukte van de tour." Alle uitgebrachte albums van Dan Patlansky - inmiddels bestaand uit zeven albums - worden in eigen beheer, en dus onafhankelijk, opgenomen en gedistribueerd. Zowel fysiek, in de vorm van CD's als digitaal op platforms als iTunes. "Dat vind ik wel zo prettig" aldus Dan. "Dat geeft mij creatieve vrijheid en ik heb geen last van een platenlabel die mij gaat voorkouwen hoe mij nieuwe album zou moeten klinken. Het produceren gedistributeerd van een album doe ik zelf of ik nodig een producer uit die ik goed ken en vertrouw. Het resultaat zal altijd zijn dat ik een album uitbreng waar ik honderd procent achtersta. Voor Europa is het management wel aan het kijken of er mogelijk platenlabels zijn die belangstelling hebben om mijn muziek uit te brengen. Die zitten een stuk dichter op de afzetmarkt in Europa dan wij hier in Zuid Afrika. Er zijn nog geen concrete afspraken maar wellicht dat we een goede deal kunnen sluiten." Muziek is het uitgangspunt bij Dan wanneer hij nieuwe songs aan het schrijven is. "Normaal begin ik altijd met het uitproberen van wat losse ideeën op mijn gitaar. Soms kom je dan op een toffe riff of een mooi accoordenschema en dat kneed ik tot een song. Wanneer de muziek is afgerond dán pas ga ik luisteren wat voor gevoel de muziek bij mij oproept en daar schrijf ik dan een tekst op die het beste bij dat gevoel past." Het afgelopen jaar heeft Nederland kennis kunnen maken met Dan en zijn vaste begeleidingsgroep. De tour was een uitputtingsslag maar ook opwindend om te doen. "Dit was pas onze tweede Europese tour. De eerste tour, in 2013, speelden we voornamelijk in Duitsland en wat gigs in Denemarken. Tijdens de laatste tour hebben we meer landen en podia aangedaan. En op locaties waar we voor de tweede keer optraden bemerkten we dat de opkomst was gegroeid ten opzichte van de eerste keer spelen. Een resultaat waar we blij mee zijn." |
The States In 2005 had Dan een agent die in de States woonde en zijn werkterrein had. Vanuit New Orleans regelde hij zijn zaken. "Ik ben daar naartoe gegaan met het plan om voor een langere periode te blijven. Heb daar een band samengesteld, we speelden in lokale clubs om een hechte strakke groep te worden en de agent had een aantal toffe dingen geregeld. Ik kon een plaat opnemen met Double Trouble, de begeleidingsband van Stevie Ray Vaughn, Award winnaar David Z Rivkin was aangetrokken als producer. Die had een trackrecord als bluesproducer en voor mensen als John Mayall, Kenny Wayne Shepherd, Johnny Lang en vele vele andere topmusici gewerkt. Bovendien was ik geboekt als supporting act voor B.B. King tijdens zijn zomertour." Het vele touren, de optredens en de aandacht die blues op dit moment krijgt in Zuid Afrika betekent ook dat een nieuwe generatie interesse krijgt om blues te spelen.
Gitaarspelen kan onder jongeren op heel veel belangstelling rekenen. Dan vindt die ontwikkeling fantastisch. "Het houdt de blues en rock levendig en in de aandacht. Zoveel nieuwe gezichten komen te voorschijn. Voor mij is dat ook belangrijk. Het ziet er naaruit dat ik mijn carrière nog lang kan voortzetten! Ik organiseer ook jaarlijks een gitaarweekend. Met dertig man de stad uit en de provincie in. Een clinic waarbij alle beschikbare tijd wordt besteed aan gitaarspelen. En het fijne is dat die clinics deelnemers heeft opgeleverd die weer op hun beurt als gitarist doorbreken..."
|
|
---|
|
---|