|
||||
---|---|---|---|---|
INTERVIEW | The Damned and Dirty - Ouwehoeren tegen een boom is zinloos Tekst: Jan Blaauw Voor Micha begon het 'echte' bandleven toen hij veertien was en in een punkband speelde. "Ik had het gitaarspelen een beetje onder de knie en hield ook van bands als The Rolling Stones. Ach ja, je denkt dat je alles al kunt. Hard spelen is het uitgangspunt en dan is het al snel goed. Je ontwikkelt je stap voor stap. Maar op een gegeven moment hoorde ik Muddy Waters. Daar was ik echt van ondersteboven. Het charisma van die man, zijn sound en hoe het swingt, dat vind ik gewoon te gèk. Zo ben ik in de blues gerold. Een en ander resulteerde uiteindelijk in de band Bluesmotel waar ik zo'n zes jaar in heb gespeeld en daardoor ook Kevin de Harde heb leren kennen. In Bluesmotel speelden we meer Chicago blues, vrij rechttoe recht aan. In tegenstelling tot The Damned and Dirty waar we toch proberen om meer variatie in spelstijlen te brengen. Ook op onze nieuwe cd worden akoestische stukken afgewisseld met een 'grotere' bezetting die de echte delta blues benaderen." Daarnaast heeft Micha een opleiding gevolgd aan het Rotterdams Conservatorium Codarts en werkt als gitaardocent. Terwijl de schoongewassen labrador zich meer en meer mijn kant opdringt vervolgt Kevin zijn verhaal. "Met Bluesmotel speelden we vooral covers. Zo ook op de eerste cd van deze band. De reacties waren goed, mensen vonden het geweldig máár er zaten ook reacties bij in de trent van 'Jammer dat we de zoveelste uitvoering horen van Hoochie Coochie Man' enzovoorts. Toen hebben we besloten om het roer om te gooien en zijn we uit het niets zelf gaan schrijven. Dat ging ons, onverwacht, best makkelijk af. Micha komt vaak met loopjes of schema's en ik vul de teksten in. Ik werk ook wel vanuit een verhaal wat in mijn hoofd zit. De eerste regel heeft dan al de kiem voor het verdere verloop in zich. Maar vaak laat ik het ook ontstaan. Dan raak ik geïnspireerd door Micha's ideeën. En... ik laat zaken ook wel liggen tot de deadline héél dichtbij komt. Micha vervloekt me daar wel voor. 'Heb je die tekst nou al een keer klaar?' vraagt ie dan, twee dagen voor we de studio ingaan, haha!" |
The Damned and Dirty duo Live optredens doen de heren met zijn tweeën, maar bij studio-opnames worden ook gastmuzikanten uitgenodigd. Micha vindt dat ok. "Het is geen vaste setting maar geeft ons meer creatieve vrijheid. We nemen songs op met alleen gitaar en zang, maar bij andere nummers voegen we bas en drums toe of alleen een orgeltje. Maar we zitten zeker niet vast aan een bandsetting. We hebben nu drie cd's met materiaal maar spelen live lang niet alles. Het moet toch als duo te behappen zijn. Optreden met twee man is hard werken. Micha hierover: "Je bent gewoon heel kwetsbaar met zijn tweeën. De ene keer heb je de volle aandacht en de andere keer ben je behang. Dan ouwehoeren mensen door je muziek heen en ben je eigenlijk kansloos. Maar we zijn zeker gegroeid in onze presentatie en kunnen live de boel wel naar onze hand zetten." Kevin de Harde vult aan: "Als je met een band speelt heb je altijd iemand achter je om op terug te vallen. Maar als duo moet je op je tenen lopen en je merkt pas na afloop van een concert hoe inspannend dat eigenlijk is." |
Eigen ding Je 'eigen ding doen' betekent voor Micha en Kevin dan ook écht alles zelf doen. De composities, teksten, uiterlijke randverschijnselen, de profilering, marketing en boekingen. Alleen voor de geluidopnames wordt hulp van buitenaf ingeschakeld om zo vrij en zorgeloos mogelijk te kunnen presteren in de studio. Micha stelt het duidelijk: "Als je geen label hebt die je support en je wilt toch je muzikale ei kwijt dan moet je zelf aan de slag. En met internet heb je de kans om ver te komen." Beide heren zijn kritisch over hun uitstraling. Het hele gevoel moet kloppen. Op alle punten. Hoe lang kun je doorgaan binnen het stramien wat The Damned and Dirty volgen? Raakt het niet een keer op? Verzadigd? Het antwoord komt van Kevin: "Op 'Sell Your Soul' zijn we wat spelstijl betreft best breed gegaan binnen het idioom. Allerlei hoeken ingedoken om te verkennen. Dat resulteerde in, voor ons in elk geval, een cd waarvan we dachten 'hoe gaan we dit evenaren?'. Maar uiteindelijk gebeurt dat dus met 'Rolling Into Town' opnieuw. Althans dat vinden wij. Ik kan niet in de toekomst kijken maar we hebben niet het gevoel dat de koek op is." Micha vervolgt: "Ik maak muziek die ik zelf leuk vindt. Dat is mijn drijfveer. Zodra je je muziek de wereld in stuurt heeft iedereen zijn eigen mening over het resultaat. Als je muziek goed wordt ontvangen dan is dat mooi meegenomen, maar voor mij niet leidend of bepalend om met muziek bezig te zijn." |
Theatertrend De trend dat bands het theater ingaan is als opmerking voldoende voor de labrador om haar kop omhoog te bewegen. "Wij hebben geen ervaring met theater" begint Kevin. Micha vervolgt "Wij spelen weleens in een soort van theatersetting. In het begin vond ik dat moeilijk omdat iedereen je van heel dichtbij op je vingers zit te kijken terwijl er met een band letterlijk altijd meer afstand is tussen jezelf en het publiek. Maar je muziek komt wel volledig tot zijn recht." Kevin vult aan "Ik sta er niet afwijzend tegenover maar het moet geen kleinkunst worden, want daar heb ik helemaal niets mee. En ook geen gekunsteld 'nummertje na nummertje' spelen. Ik denk dat we er ook niet klaar voor zijn. We krijgen nu pas echt door hoe we het aantrekkelijk weten te houden in onze presentatie maar voor het theater praat je toch over een heel andere vorm. Je moet dan gaan nadenken over hoe je een en ander aan elkaar kunt koppelen. We leren snel maar dat zie ik nog niet een-twee-drie gebeuren. Ik heb ooit een bluesact gezien in het theater. Maar die paar zielige strobaaltjes waarop men zat om muziek te maken trokken het compleet in het belachelijke. Alsof stro op een podium ook maar iets met blues te maken heeft... |
|
---|
|
---|