|
||||
---|---|---|---|---|
INTERVIEW | Chris Arles - Autodidact in gitaarspel en techniek Tekst: Jan Blaauw Mauritius, een eiland gelegen zo'n 1800 km ten oosten van het Afrikaanse vaste land, is een paradijs. Althans, als je de doorgewinterde toerist bent die op zijn of haar strandbedje blijft liggen tussen de wuivende palmen op het strand. Dat Chris Arles hier uiteindelijk zou terecht komen was niet te voorspellen, maar het feit dát hij er woont zegt veel over deze muzikant die zijn hart altijd open heeft staan voor andere culturen. Culturen waar hij deel van uitmaakt(e) zorgden voor verbreding van zijn muzikale kennis en ervaring. Ervaringen die hij vervolgens weer verwerkt in blues, door de jaren heen voor Chris de muziek waar zijn gevoel het dichtst bij ligt. Maar dan wel met alle muzikale invloeden die hij op zijn reizen tegenkwam. De verhuizing naar het zuiden van Frankrijk stond voor de deur. En hoewel de gitaar regelmatig door zijn hoofd spookte zou het nog een tijd duren voordat Chris er een in zijn handen zou hebben. Zijn vader zat in het onderwijs en kreeg met enige regelmaat leslokaties aangeboden die niet om de hoek van de deur lagen. Dus na vijf jaar in het zuiden te hebben gewoond kon zijn vader een baan krijgen als onderwijzer in Frans-Polynesië voor een periode van zes jaar. De koffers werden gepakt en Chris verhuisde als tienjarig ventje naar Tahiti. En Tahiti was de plek waar Chrijs zijn eerste snaarinstrument in handen kreeg. Een ukelele. |
De wereld in Frans-Polynesië Chris verdiende wat centjes en spaarde voor zijn eerste elektrische gitaar. "Ongeveer een jaar na mijn akoetische gitaar kocht ik een elektrische. Toen studeerde ik op twee verschillende gitaren tegelijkertijd. Maar het bleef wat hangen in de klassieke stijlen omdat ik nooit met iets anders in aanraking was gekomen. Dat veranderde toen ik de cassettes ging beluisteren van mijn oudste broer. Die had moderne muziek en rock op die tapes staan van AC/DC, Status Quo en hij was een groot fan The Rolling Stones. Mijn oudste broer is elf jaar ouder dus het duurde even voordat zijn muziek mij bereikte. En ik ging meer en meer luisteren naar de rockmuziek die toendertijd werd uitgebracht. Ik weet nog dat Dire Straits vanuit het niets op de proppen kwam met Sultans of Swing. Een openbaring voor mij als beginnend gitarist. De manier waarop Mark Knopfler speelde? Dat was wel andere koek. Ik vond het fantastisch." Na het behalen van zijn middelbare schooldiploma verhuisde hij terug naar Frankrijk. Chris kwam terecht op de universiteit in Marseille. Voor een wetenschapelijke studie biologie en biochemie.
Je zou je af kunnen vragen waarom hij geen muziekopleiding ging volgen maar hij is daar stellig in. "Nee, ik heb mij alles wat muziek betreft zelf aangeleerd. Bovendien had ik een onderwijzer als vader en die zei: 'leer nou eerst een vak en daarna kun je doen wat je maar wilt'. Hij zag muziek kennelijk niet als een bezigheid waar je je brood mee kon verdienen. Ondertussen ontmoette ik andere studenten die ook een instrument bespeelden en voor ik het wist zat ik weer in een band, Exclusivit Korps genaamd. Geen idee wat die naam betekende, eigenlijk..." voegt Chris er aan toe. "Rockmuziek spelend en eigen werk componerend kwamen de eerste optredens voorbij. In bars, kleine clubs en op studentenfeesten. We gingen steeds serieuzer aan het werk en geleidelijk aan werd het een professioneel gebeuren." In 2000 kreeg Chris een aanbod van een salsaband uit Lyon om mee te gaan naar Afrika voor een tour. De gebieden waar hij optrad maakte op hem een bijzondere indruk. Dusdanig dat hij na terugkomst van zijn tour besloot om Frankrijk weer te verlaten en terug te gaan naar Afrika. "Ik had een steeds grotere belangstelling gekregen in blues en ik wilde meer leren over Afrikaanse muziek en kennis maken met de lokale muzikanten. Had inmiddels zoveel stijlen gespeeld dat ik mijn hoofd leeg wilde maken. Dus hing ik mijn elektrische gitaar aan de wilgen en begon weer akoestisch te spelen. Ik kwam in contact met een beroemde Afrikaanse muzikant, Meissa M'Baye uit Senegal. Met hem nam ik het album 'Night in Casamance' op wat een deal met het Franse label 'Frémeaux & Associes' (distributie door Night & Day) opleverde. Een label dat zich specialiseerde in wereldmuziek." |
Lyon - Dubai - Lyon - Dubai - Mauritius Frankrijk doemt weer op en Chris vestigd zich in Lyon. "Ook daar heb ik weer veel gespeeld maar om écht je brood te verdienen met muziek viel niet mee. In de twee jaar dat ik daar woonde heb ik mij meer en meer toegelegd op opnemen en mixen. Als geluidstechnicus kreeg ik toen van een groot organisatiebureau de aanbieding om in Cambodja een project te begeleiden. Dat ging echter niet door maar ze kwamen toen met een voorstel of ik niet in Dubai aan de slag wilde gaan. Contract voor drie maanden. En ik dacht bij mijzelf waarom niet? Ik doe extra ervaring op als geluidstechnicus, ook voor mijn eigen opnames handig, maar ook om de mogelijkheid om mijzelf met die ervaring en kennis breder in de markt te kunnen zetten. Maar de drie maanden waren nog niet voorbij toen ze vroegen of ik er een jaar zou willen blijven. Goed salaris, auto, huis. Ondertussen leerde ik daar ook mijn vrouw kennen. Zij komt van Mauritius. Dus dat was regelmatig onze vakantiebestemming. We zijn in Frankrijk getrouwd en vestigden ons weer in Dubai. En het werk? Dat ging om grote events, openingceremonies, noem maar op. Ik nam de muziekproducties op mij. Ik heb daar gewerkt aan Urban Sax in 2003 en Deep Forest in 2005, schreef de soundtrack voor de Dubai World Cup in 2006 en was sound designer van de allereerste Geluid & Lichtshow in Arabië genaamd 'Jumana, Secret of the Desert' waar onder andere Omar Shariff deel uitmaakte van de cast. Alle 'high profile events' was ik bij betrokken." |
Muzikant en producer Vanuit hun huis en studio onderhoudt Chris contact met de vele muzikanten die hij zo over de wereld heeft leren kennen. Hij werkt aan zijn eigen projekten, waaronder het indrukwekkende LAM Kreol, produceert lokale artiesten, geeft les en werkt aan muziekprojecten overzee zoals filmmuziek of dansproducties. "Als muzikant zie ik mijzelf voornamelijk als bluesgitarist maar als producer heb ik een veel breder spectrum om in te werken. Wat dat aangaat is muziek qua stijlen grenzeloos en machtig interessant. |
|
---|
|
---|