|
||||
---|---|---|---|---|
WORKBENCH | ARISTIDES INSTRUMENTS - Rotsvast vertrouwen in composiet gitaren Tekst: Jan Blaauw In 1995 startte Aristides Poort, in samenwerking met de Technische Universiteit in Delft, met de ontwikkeling van een materiaal dat moest beschikken over unieke akoestische eigenschappen: een uitstekende resonantie en het vermogen om een toon lang vast te kunnen houden. Op celniveau werd er gekeken naar de verplaatsing van geluidstrillingen en op basis van de opgedane kennis moest er een kunsstof worden samengesteld. Aristides, die zelf gitaar speelt, wilde met dit nieuw te ontwikkelen materiaal zelf een gitaar bouwen. Hij wilde proberen om een aantal voorkomende problemen die houten gitaren in zich hebben, te voorkomen. |
Aristides Instruments Tot 2007. Een aantal enthousiaste techneuten en muziekliefhebbers konden met steun van enkele investeerders aan de slag om het door Aristes Poort ontwikkelde materiaal te verbeteren. Waarbij er meteen een aantal te behalen doelstellingen werden vastgelegd. De gitaar moest een perfect beheersbare toon hebben, uiterst toegangkelijk bespeelbaar zijn, een innovatief en eigen ontwerp hebben en de kwaliteiten van het materiaal Arium moesten optimaal worden benut. Aristides Poort zelf is daarbij een belangrijke adviseur. Aristides Instruments was een feit. |
Compleet nieuw productiemodel Erik Nieuwenhuisen, productiemanager en van oorsprong industriëel ontwerper, verteld: "Het begon hier met het oplossen van technische problemen. Met het hele team hebben we de koppen bij elkaar gestoken en stelden onszelf de vraag: 'Hoe bouw ik de gitaar zodat hij kwalitatief klopt en hoe kunnen we hem zo efficënt mogelijk produceren?' De bouw verloopt nu in verschillende stappen. Bij elke stap is de kwaliteit en afronding belangrijk. Zodra een gitaar van stap één naar stap twee gaat in het productieproces kun je zonder controle vooraf aan stap twee beginnen. Dat was in het begin anders. Iedere gitaar die onze fabriek verliet klopte voor honderd procent maar in het productieproces werd hij nogal eens heen en weer geschoven om onregelmatigheden op te lossen. En niemand kon precies aanwijzen waar deze onregelmatigheden er in slopen. Dat kostte teveel tijd. Wij hebben toen gezamelijk het hele bouwproces uitgeplozen en ons productiemodel opgebouwd. |
Amerika, Europa, Japan, de wereld en Ad Vandenberg Om de Aristides gitaren te kunnen verkopen ging men op zoek naar distributeurs en dealers, zoals gebruikelijk is bij een hoop standaard producten. Er waren en zijn dealers die in het merk geloofden, die goede verkoopresultaten behalen, maar in Amerika liep het uit de hand. "We hadden op een gegeven moment vier dealers waarvan er één failliet dreigde te gaan. Om dat te voorkomen bood hij zijn hele voorraad met enorme kortingen aan. Dat gold dus ook voor onze gitaren. Die werden met bijna zestig procent korting gedumpt. Dat heeft meteen zijn weerslag gehad op de andere drie dealers die daarin moesten meegaan." |
Markten blijven zoeken en aanboren Maar voor de overige markten is men van dealers afgestapt. Het duurt te lang en is te kostbaar om iemand permanent op pad te sturen om Aristides gitaren aan de man te brengen. En men moest continue druk op de ketel houden bij die dealers om een gitaar verkocht te krijgen. Vorig jaar is besloten om zich via de eigen website te richten op directe verkoop. "Je kunt dus gaan zitten afwachten achter je computer tot de orders binnenkomen, maar zo zitten we niet in elkaar. We moesten flink van ons laten horen met een opmerkelijk instrument. Dus gingen we, naast de 'O1O' en 'O2O', een conventionelere reeks, aan de slag met een zevensnarige gitaar." Pascal Langelaar is er van overtuigd. "We kunnen niet zonder de input van onze klanten en gitaristen. Wij hebben bijvoorbeeld gitaristen als Misha Mansoor en Fred Brum aangeschreven met de vraag of zij hun mening wilde geven over de 'O7O'. Best een gok want voor hetzelfde geld schrijven ze het hele model de grond in en vinden ze het niets. Bij hun fanbase staan dit soort muzikanten bekend als eerlijk en die gaan echt hun eigen reputatie niet op het spel zetten omdat ze ons aardige jongens vinden. Maar deze stap pakte voor ons heel goed uit. De aankondiging van de ontwikkeling van een zevensnarig model hadden we voor de introductie al in gang gezet. En door de enthousiaste reviews en filmpjes op YouTube van gitaristen als Mansoor en Brum stonden we ineens op de 'Guitar World' en Guitar Player' websites met onze 'O7O'. Belangrijke platforms met een wereldwijde belangstelling van gitaristen. En het zorgt ook voor interesse in onze andere modellen. Daarbij is het belangrijk om als merk verbonden te zijn met je doelgroep. Ook jonge en zeer getalenteerde gitaristen als Timo Somers dragen ons merk uit als het instrument waarop ze volledig loos kunnen gaan." |
Seymour Duncan pickups Al vanaf de ontwikkeling van de 'O1O' maakt Aristides Instruments gebruik van Seymour Duncan pickups. Pascal Langelaar legt uit: "Bij Seymour Duncan maken ze niet alleen goede pickups, wij hebben ook een goede band met ze opgebouwd. Toch blijft ook hier de kwaliteitsbewaking van belang." Voor Pascal Langelaar is het doel duidelijk. "We willen een wereldspeler worden. We geloven in wat we doen, en we doen het anders dan de rest. Wat modellen betreft ligt de focus het komende jaar nog op de progressieve rock. Voor de 'O6O' hebben we wel wat andere configuraties in ons hoofd zodat de gitaar wat meer all round wordt. Naast onze vijfsnarige bas gaan we een viersnarige bas ontwikkelen. Er zijn plannen om een achtsnarige gitaar te bouwen, dan zit je eigenlijk al meteen in de progressieve muziekrichtingen. In de toekomst zijn er wel plannen om voor de bluesrock stromingen een gitaar te ontwikkelen maar dan moet je er ook absoluut zeker van zijn dat je iets totaal vernieuwends kunt aanbieden." |
|
---|
|
---|